[ Pobierz całość w formacie PDF ]

rystyczne pełniące następujące funkcje:
ry nadwodne, sÄ… traktowane wielofunkcyjnie: jako walory wypoczyn­
- noclegowe;
kowe, jako miejsce różnego rodzaju inwestycji turystycznych oraz
jako obiekty krajoznawcze.
S. Regal Chłonność i pojemność obszaru, miejscowości, obiektów i szlaków o walorach
Uwaga osób badajÄ…cych walory turystyczne regionów w Pol­
turystycznych, w: Materiały na III sesję robocza pi.  Turystyka a ochrona środowiska
sce skupia się zwłaszcza wokół określenia chłonności, pojemności
naturalnego". Warszawa, 1979, s. 68.
40
41
- żywieniowe;
ferencjom i ich możliwościom ekonomicznym"49. Tak więc na
- transportowe;
podstawie uprzednio wymienionych rodzajów potrzeb można
- krajoznawcze;
dokonać typologii usÅ‚ug bÄ™dÄ…cych w Å›cisÅ‚ej korelacji z tymi po­
- zabawowe;
trzebami. Byłyby to następujące podstawowe rodzaje usług:
- dla czynności o charakterze zobowiązań;
- noclegowe;
- dla wykonywania czynnoÅ›ci sÅ‚użbowych w warunkach tu­
- żywieniowe;
rystycznych - podróżniczych.
- transportowe;
WiÄ™kszość obiektów i urzÄ…dzeÅ„ peÅ‚ni co najmniej dwie funk­
- krajoznawcze;
cje. Każdy obiekt lub urządzenie obok funkqi podstawowej,
- zabawowe;
a więc tej, dla której był budowany, może być udanym obiektem
- usÅ‚ugi umożliwiajÄ…ce udziaÅ‚ w różnych rodzajach aktywno­
architektury lub inżynierii - a wiÄ™c dodatkowo obiektem krajoz­
ści o charakterze zobowiązań;
nawczym. Ponadto wiele obiektów hotelarskich ma sale gastro­
- usÅ‚ugi w zakresie komfortu bytowego i organizacyjnego uÅ‚a­
nomiczne, w których czÄ™sto jest prowadzona dziaÅ‚alność rozry­
twiajÄ…ce wykonywanie czynnoÅ›ci sÅ‚użbowych (poza miejscem pra­
wkowa lub rekreacyjna (dansing, basen kryty itd.). Oznacza to, że
dany obiekt przy inwentaryzacji potencjału turystycznego może cy i zamieszkania).
i powinien być inwentaryzowany kilkakrotnie.
Wiemy jednak, że w turystyce można wyodrębnić dużą grupę
osób preferujących  samoobsługowy" sposób zapewniania sobie
podstaw bytowych i organizacji wielu form aktywnoÅ›ci turysty­
4.2.6- Typologia usług świadczonych turystom
cznej. Preferują one zakupy dóbr umożliwiających samoobsługę,
Podstawy typologii usług i dóbr. Usługi świadczone turystom
zamiast korzystania z usług.
sÄ… podstawÄ… do sporzÄ…dzania dokumentu zwanego  programem
Preferowanie wzorca  samoobsługowego" w turystyce wiąże
imprezy turystycznej". Z tych względów, jeśli turystom uczestnictwo
siÄ™ z korzystaniem z nastÄ™pujÄ…cych dóbr peÅ‚niÄ…cych funkcje Å›rod­
w imprezie kojarzy się z możliwością wykonywania różnorodnych
czynności kryjących się za określeniem  uprawianie turystyki", to
ków uprawiania turystyki:
pracownikom biur podróży okreÅ›lenie -  impreza turystyczna" - ko­
- środków służących turystyczno-podróżniczemu poruszaniu
jarzy się z zapewnieniem zespołu u^ług, które stwarzają warunki do
siÄ™ i orientowaniu w terenie;
uprawiania turystyki.
- Å›rodków umożliwiajÄ…cych organizacjÄ™ snu we wÅ‚asnym za­
kresie (przyczepa, namiot, śpiwór i przedmioty towarzyszące);
W tej sytuacji, m.in. w celu lepszego zrozumienia przez pra­
- Å›rodków umożliwiajÄ…cych przyrzÄ…dzanie posiÅ‚ków we wÅ‚a­
cowników biur podróży sposobu myślenia klientów, byłoby
interesujące, a zarazem praktyczne, dokonanie takiej typologii snym zakresie (sprzęt, prowiant);
dóbr i usług świadczonych turystom, która pozostawałaby
- Å›rodków umożliwiajÄ…cych organizacjÄ™ zwiedzania we wÅ‚a­
w Å›cisÅ‚ym zwiÄ…zku zarówno Z podanÄ… uprzednio typologiÄ… akty­
snym zakresie (plany, atlasy, różne katalogi, przewodniki itp.);
wności zwanej  uprawianiem turystyki", jak i z typologią potrzeb
- środków umożliwiających organizację zabaw i rozrywki
turystów.
(gry, tv z kasetami wideo itp.);
W poprzednim rozdziale określono podstawowe rodzaje
- Å›rodków umożliwiajÄ…cych wykonywanie czynnoÅ›ci o cha­
potrzeb osób występujących w roli turystów, jak zaznacza Alt-
rakterze zobowiązań.
korn:  Każda z grup potrzeb turystów wymaga specjalnych ofert
Rdzeń produktu w usługach turystycznych. Podstawą uła-_
dóbr i usług odpowiadających ujawnianym przez nabywców pre-
49
J. Altkorn, op. cit., s. 98.
42
43
twiającą sprecyzowanie, czym jest rdzeń produktu przy wyżej
Rdzeniem produktu w formie usÅ‚ugi muzealnej jest szczegó­
wymienionych rodzajach usług, może byt? jedna z idei marketingu
Å‚owa koncepcja okreÅ›lonej ekspozycji lub wystawy nazywana sce­
interakcyjnego, rozróżniająca w usługach stronę, funkcjonalną,
nariuszem oraz rozmieszczenie w salach różnego rodzaju eks­
zależnÄ… przede wszystkim od tzw. personelu pierwszego kontak­
ponatów.
tu, i stronę techniczną, związaną z używaniem specyficznych dla [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • leike.pev.pl