[ Pobierz całość w formacie PDF ]
rystyczne pełniące następujące funkcje:
ry nadwodne, sÄ… traktowane wielofunkcyjnie: jako walory wypoczyn
- noclegowe;
kowe, jako miejsce różnego rodzaju inwestycji turystycznych oraz
jako obiekty krajoznawcze.
S. Regal Chłonność i pojemność obszaru, miejscowości, obiektów i szlaków o walorach
Uwaga osób badających walory turystyczne regionów w Pol
turystycznych, w: Materiały na III sesję robocza pi. Turystyka a ochrona środowiska
sce skupia się zwłaszcza wokół określenia chłonności, pojemności
naturalnego". Warszawa, 1979, s. 68.
40
41
- żywieniowe;
ferencjom i ich możliwościom ekonomicznym"49. Tak więc na
- transportowe;
podstawie uprzednio wymienionych rodzajów potrzeb można
- krajoznawcze;
dokonać typologii usług będących w ścisłej korelacji z tymi po
- zabawowe;
trzebami. Byłyby to następujące podstawowe rodzaje usług:
- dla czynności o charakterze zobowiązań;
- noclegowe;
- dla wykonywania czynności służbowych w warunkach tu
- żywieniowe;
rystycznych - podróżniczych.
- transportowe;
Większość obiektów i urządzeń pełni co najmniej dwie funk
- krajoznawcze;
cje. Każdy obiekt lub urządzenie obok funkqi podstawowej,
- zabawowe;
a więc tej, dla której był budowany, może być udanym obiektem
- usługi umożliwiające udział w różnych rodzajach aktywno
architektury lub inżynierii - a więc dodatkowo obiektem krajoz
ści o charakterze zobowiązań;
nawczym. Ponadto wiele obiektów hotelarskich ma sale gastro
- usługi w zakresie komfortu bytowego i organizacyjnego uła
nomiczne, w których często jest prowadzona działalność rozry
twiające wykonywanie czynności służbowych (poza miejscem pra
wkowa lub rekreacyjna (dansing, basen kryty itd.). Oznacza to, że
dany obiekt przy inwentaryzacji potencjału turystycznego może cy i zamieszkania).
i powinien być inwentaryzowany kilkakrotnie.
Wiemy jednak, że w turystyce można wyodrębnić dużą grupę
osób preferujących samoobsługowy" sposób zapewniania sobie
podstaw bytowych i organizacji wielu form aktywności turysty
4.2.6- Typologia usług świadczonych turystom
cznej. Preferują one zakupy dóbr umożliwiających samoobsługę,
Podstawy typologii usług i dóbr. Usługi świadczone turystom
zamiast korzystania z usług.
sÄ… podstawÄ… do sporzÄ…dzania dokumentu zwanego programem
Preferowanie wzorca samoobsługowego" w turystyce wiąże
imprezy turystycznej". Z tych względów, jeśli turystom uczestnictwo
się z korzystaniem z następujących dóbr pełniących funkcje środ
w imprezie kojarzy się z możliwością wykonywania różnorodnych
czynności kryjących się za określeniem uprawianie turystyki", to
ków uprawiania turystyki:
pracownikom biur podróży określenie - impreza turystyczna" - ko
- środków służących turystyczno-podróżniczemu poruszaniu
jarzy się z zapewnieniem zespołu u^ług, które stwarzają warunki do
siÄ™ i orientowaniu w terenie;
uprawiania turystyki.
- środków umożliwiających organizację snu we własnym za
kresie (przyczepa, namiot, śpiwór i przedmioty towarzyszące);
W tej sytuacji, m.in. w celu lepszego zrozumienia przez pra
- środków umożliwiających przyrządzanie posiłków we wła
cowników biur podróży sposobu myślenia klientów, byłoby
interesujące, a zarazem praktyczne, dokonanie takiej typologii snym zakresie (sprzęt, prowiant);
dóbr i usług świadczonych turystom, która pozostawałaby
- środków umożliwiających organizację zwiedzania we wła
w ścisłym związku zarówno Z podaną uprzednio typologią akty
snym zakresie (plany, atlasy, różne katalogi, przewodniki itp.);
wności zwanej uprawianiem turystyki", jak i z typologią potrzeb
- środków umożliwiających organizację zabaw i rozrywki
turystów.
(gry, tv z kasetami wideo itp.);
W poprzednim rozdziale określono podstawowe rodzaje
- środków umożliwiających wykonywanie czynności o cha
potrzeb osób występujących w roli turystów, jak zaznacza Alt-
rakterze zobowiązań.
korn: Każda z grup potrzeb turystów wymaga specjalnych ofert
Rdzeń produktu w usługach turystycznych. Podstawą uła-_
dóbr i usług odpowiadających ujawnianym przez nabywców pre-
49
J. Altkorn, op. cit., s. 98.
42
43
twiającą sprecyzowanie, czym jest rdzeń produktu przy wyżej
Rdzeniem produktu w formie usługi muzealnej jest szczegó
wymienionych rodzajach usług, może byt? jedna z idei marketingu
łowa koncepcja określonej ekspozycji lub wystawy nazywana sce
interakcyjnego, rozróżniająca w usługach stronę, funkcjonalną,
nariuszem oraz rozmieszczenie w salach różnego rodzaju eks
zależną przede wszystkim od tzw. personelu pierwszego kontak
ponatów.
tu, i stronę techniczną, związaną z używaniem specyficznych dla
[ Pobierz całość w formacie PDF ]