[ Pobierz całość w formacie PDF ]
wszystkich modelach. Jednakże większość modeli zawiera diagramy, które zostały
wyliczone.
Do czego są potrzebne różne perspektywy systemu? Zwykle w procesie tworzenia
bierze udział wielu uczestników ludzi zainteresowanych różnymi aspektami syste-
mu. Wróćmy do naszego przykładu z pralką. Z innej perspektywy patrzycie na sys-
tem, projektując silnik pralki, z innej, gdy piszecie instrukcję jej używania. Zupeł-
nie inaczej patrzycie na pralkę, projektując jej wygląd, inaczej, gdy chcecie uprać
ubranie.
Sumienne projektowanie wymaga spojrzenia na system ze wszystkich możliwych
punktów widzenia, a każdy diagram UML-a pokazuje system z innej perspektywy.
Celem jest usatysfakcjonowanie każdego uczestnika procesu.
Podsumowanie
Systemy budują ludzie. Bez użycia łatwej do zrozumienia notacji proces tworzenia
systemów zawiera wiele potencjalnych możliwości popełnienia błędów.
UML to notacja systemowa, która stała się światowym standardem stosowanym w pro-
cesach tworzenia systemów. Jest to rezultat pracy Grady ego Boocha, Jamesa Rumb-
augha i Ivara Jacobsona. Korzystanie z diagramów UML-a pozwala analitykom budo-
wać plany ukazujące różne oblicza systemu zrozumiałe dla klientów, programistów
i wszystkich innych osób związanych z procesem twórczym. Tworzenie wszystkich
tych diagramów jest konieczne, ponieważ każdy z nich przeznaczony jest dla innego
typu uczestników owego procesu.
Model przygotowany za pomocą UML-a pokazuje, co system ma robić, ale nie wyja-
śnia, jak to ma być wykonane.
Warsztaty
Wiecie już, czym jest UML. Czas na sprawdzenie nabytej wiedzy o tym doskonałym
narzędziu. W tym celu wykonajcie ćwiczenia i odpowiedzcie na pytania zawarte w te-
ście. Rozwiązania znajdziecie w dodatku A Rozwiązania testów .
32 Część I f& Zaczynamy
Test
1. Dlaczego do tworzenia modeli systemów potrzebujemy tak wielu rodzajów
diagramów?
2. Które diagramy przedstawiają statyczny obraz systemu?
3. Które diagramy przedstawiają dynamiczny obraz systemu (tzn. które ilustrują
zmiany zachodzące w czasie)?
wiczenia
1. Załóżmy, że budujesz system komputerowy, który ma grać w szachy
z użytkownikiem. Których diagramów powinieneś użyć i dlaczego?
2. Przygotuj listę pytań, które zadałbyś potencjalnemu użytkownikowi systemu
z poprzedniego ćwiczenia? Zastanów się, dlaczego właśnie te pytania
powinieneś zadać.
[ Pobierz całość w formacie PDF ]