[ Pobierz całość w formacie PDF ]
nie od gabinetów innych w adz uczelni wy szych, Maeda przyznaje, e to
prawda. Kiedy wchodzisz do mojego biura , wyja nia Maeda, mo esz
dozna szoku, ale taki jest w a nie sposób mojego my lenia& Nie uwa am,
e to w a ciwy sposób ozdabiania gabinetu dyrektora, ale to nie s dekoracje.
To jakby wydobyte na zewn trz my li& Chc widzie , co jest w mojej g owie .
Maeda uwa a, e aby naprawd móc uporz dkowa rzeczy w swoim yciu,
musi je w a ciwie zrozumie . I aby w a ciwie co zrozumie cokolwiek
czuje potrzeb patrzenia na to i pracy nad tym w wymiarze wizualnym.
Jak ju zosta o powiedziane, by o jasne, e zdaniem Maedy zdolno
twórcy do bycia zorganizowanym nie jest czym naturalnym. Zamiast tego
trzeba j aktywowa , u ywaj c metod takich jak stymulacja wizualna oraz
ciany zape nione my lami, planami oraz celami.
Podczas naszej rozmowy Maeda zapisa cz moich pyta i uwag na
ma ych samoprzylepnych karteczkach, które starannie roz o y tu przed
sob na stole.
Nawet podczas naszej rozmowy Maeda wci porz dkowa swoje my li
oraz uwagi, wykorzystuj c wizualn dokumentacj samej rozmowy by to
proces, który odzwierciedla oparte na wizualnej organizacji podej cie do
wszystkich projektów, z jakimi mia do czynienia w yciu. Mo esz uporz d-
kowa co tylko wtedy, gdy wiesz, jak to co funkcjonuje , wyja ni Maeda.
Zespo y pracuj ce w IDEO, legendarnej firmie konsultingowej zajmuj -
cej si projektowaniem produktu, o której wspomniano wcze niej, tak e
uczyni y wizualn organizacj naczeln zasad swojego kreatywnego pro-
cesu. Kiedy wchodzisz do jednego z budynków firmy IDEO, zaskakuje Ci
widok bez adnie roz o onych biurek i komputerów osobistych stanowisk
91
REALIZACJA GENIALNYCH POMYSAÓW
Gabinet Johna Maedy w Rhode Island School of Design, zdjęcie: Colin Williams
92
WYKONANIE
pracy w rodku budynku. U krokwi pod sufitem wisz rowery pracowników,
a oszklone pokoje projektowe rozmieszczone s w ca ym budynku firmy
wokó okr gu. Ka dy pokój projektowy jest specjalnie wydzielonym miejscem
pracy dla zespo u projektantów, którzy zajmuj si okre lonym projektem.
Podczas gdy wi kszo osób odwiedzaj cych siedzib firmy IDEO znaj-
duje si pod wra eniem kreatywnej natury tego miejsca, mnie zaintrygowa a
fizyczna dominacja opisu rzeczy, które trzeba zrobi , i szkiców rozmiesz-
czonych na cianach ka dego pokoju projektowego. Jedna z osób pracuj -
cych w zespole, Jocelyn Wyatt, dostrzeg a moj ciekawo i wyja ni a:
Rozwijamy si dzi ki temu, e otaczamy si rzeczami, które trzeba zrobi .
Wyatt dostarczy a dalszych informacji na temat natury pokojów projekto-
wych. Na pocz tku pracownicy zapisuj na karteczkach samoprzylepnych rze-
czy, które musz wykona pewne osoby. Pola obserwacji i niuanse, o których
trzeba pami ta podczas opracowywania produktu, s rozwieszane na cianach
lub du ych kartonach rozmieszczonych w pokoju. Kiedy przechodzi em obok
ka dego z tych pokojów, wyobrazi em sobie mo liwo wkraczania ka dego
dnia w wiat trójwymiarowej listy rzeczy do zrobienia oraz tablicy nastrojów .
Je li chodzi o odpowiedzialno i ustalanie priorytetów (i niepozwalanie na to,
aby co umkn o uwadze), nic nie jest w stanie pobi tego systemu. Oczywi cie
je li znajdujesz si poza biurem, nie jeste ze wszystkim na bie co. Niemniej
jednak mo na nauczy si czego , obserwuj c przestrzenne podej cie do za-
rz dzania projektami i realizacji dzia a , jakie obowi zuje w firmie IDEO.
yjesz w wiecie wyborów. W ka dym momencie musisz decydowa
o tym, na czym skoncentrowa uwag oraz w jaki sposób wykorzysta czas.
Podczas gdy ustalanie priorytetów pomaga Ci si skoncentrowa , Twój umys
wci mo e zdradza sk onno do odp ywania . Je li chodzi o produktyw-
no , tego rodzaju sk onno cz sto dzia a na Twoj niekorzy . Maeda, ze-
spo y pracuj ce w IDEO oraz wiele innych osób wykorzystuj wizualny pro-
jekt w celu porz dkowania i przetwarzania informacji i stymulowania
dzia a . Podobnie jak w starym przys owiu mowa jest o tym, e co z oczu, to
i z serca , tak i my zauwa amy, e dzia ania kwitn , je li je widzimy.
Je li chodzi o kwesti skupienia uwagi, musisz sta si swoj w asn
agencj reklamow z Madison Avenue. Te same techniki, które przyci gaj
Twoj uwag do billboardów umieszczonych przy autostradzie lub do re-
klam telewizyjnych, mog pomóc Ci bardziej (lub mniej) zaanga owa si
w projekt. Je li podczas opracowywania projektu u ywasz adnego wykre-
su lub eleganckiego notesu, atwiej Ci b dzie skupi si na pracy. Ostatecznie
pragniesz poczu konieczno podj cia dzia a dotycz cych pilnych spraw,
tak jak sprzedawca pragnie, aby poczu konieczno kupienia czego .
93
SKOROWIDZ
3M, 136 Berkowitz Roger, 69
43folders.com, 67 Best Buy, 168
Bierut Michael, 85
A
biznesplan, 72
BJ s Wholesale Club, 82
Action Method Online, 52, 65, 209
blog, 114, 120, 127, 129, 130, 141, 143, 159
Adidas, 113
b d, 135, 136
Affleck Ben, 131
Bono, 131
agent, 112, Patrz te dzia acz
Borat, 111
Allen David, 55, 59
Bowerman Bill, 109
Amazon, 114
Brand Tags, 118, 141
AMR Research, 32
Brannan Erin, 185
Anderson Chris, 114, 115, 116, 131, 177
[ Pobierz całość w formacie PDF ]